Tips voor het beter stellen van vragen

Herken jij dit: niet tot de kern van een probleem komen, door niet gerichte vragen te stellen. In deze blog zal ik stilstaan bij de soorten vragen die er bestaan en wat je kan bereiken met het stellen van juiste vragen. Naast de soorten vragen ga ik ook in op verwachtingen.

Vragen:

  • Open
  • Gesloten
  • Gerichte
  • Reflecterende
  • Keuze
  • Suggestieve
  • Situatie
  • Probleem
  • Implicatie

Tip 1: Het is sterk afhankelijk van de situatie welke vraag je stelt. Het is een kwestie van oefenen en vooral goed luisteren om een goede vraag te stellen. Tijdens het stellen van de vraag heb je altijd een bepaald doel om te ontdekken. Dit proces gaat erg snel in je hoofd, wanneer dit nog niet zo snel gaat mag je ook een stilte laten vallen. Tijdens de stilte creëer je even een moment om het doel scherp te stellen en/of de vraag aan te passen.

Tip 2: Veel mensen hebben moeite om direct aan te geven wat ze willen. Hiervoor zijn open vragen uiterst geschikt, daarnaast als er een probleem is; zorg dan dat je erachter komt wat het probleem is en vraag hierop door. Let op wanneer je vragen stelt volgens een bepaalde methode. Mensen zullen doorhebben dat je een trucje uitoefent en dat oprechte interesse ontbreekt in het gesprek. Hierdoor zullen mensen niet tot de kern van het probleem komen.

Tip 3: Om goed te luisteren is het belangrijk om je mening en aannames uit te zetten. Nu zul je denken; dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het en wees je bewust van je mening of je aannames. Jouw aannames en meningen kunnen het gesprek beïnvloeden waardoor je niet tot de kern komt van het probleem.

Tip 4: Schroom verder niet om later terug te komen op een onderwerp uit een gesprek. Na een gesprek ga je intern nog het gesprek verwerken, vaak doe je dit onbewust.  Na het verwerken wordt het vaak pas duidelijk wat er nou besproken is. Nadat je er echt over nagedacht hebt, zal je er achter komen dat je nog veel vragen hebt. Zorg dat je deze vragen dan ook stelt, zo creëer je rust in je eigen hoofd. Dit zijn vragen waar je altijd op terug mag komen.

Tip 5: Hoe meer vragen er gesteld worden hoe meer je naar de het echte probleem komt. Hiervoor heb je een methode die uit zes basisvragen, deze methode wordt ook wel de 5 W’s en 1H-methode genoemd. De methode bestaat uit de volgende zes vragen:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Waarom?
  • Wanneer?
  • Hoe?

Deze vragen kan je verder uitbreiden, door bijvoorbeeld hoe heeft dat kunnen gebeuren en wat kunnen we er aan doen om dit te voorkomen?

Zoals je ook in de 5 W’s en 1H-methode ziet, worden er vooral open vragen gesteld om tot de grondoorzaak te komen. Je zal ook merken dat de mensen die geen interesse hebben vaak gebruik maken van gesloten vragen of keuze vragen.

Wil jij meester worden in het vragen stellen, dan heb je nu een aantal handvatten gekregen. Wat voor vragen heb je nog?