Projecten

Project Calamiteit Maastricht: Een fenomenale samenwerking!

Project Calamiteit Maastricht: Een fenomenale samenwerking!

Fenomenale samenwerking bij hersteloperatie na hoogwaterschade bij Stuwweg Maastricht
Als vaste onderhoudspartner van Rijkswaterstaat en in nauwe samenwerking met Oceaa, verzorgde idverde NL niet alleen het reguliere groenonderhoud en civiele onderhoud, maar werd Oceaa direct betrokken bij het managen van de calamiteit. Toen er een noodsituatie ontstond bij de overlaatdam nabij de Stuwweg in Maastricht, werden binnen no-time een projectleider en technisch manager van Oceaa gemobiliseerd, werd er een ontwerpteam samengesteld en zijn de voorbereidingen en herstelwerkzaamheden in gang gezet. Een kleine twee maanden later was de hersteloperatie nagenoeg afgerond.


Even terug naar begin 2024: door een korte hoogwaterperiode rond Kerst 2023 en een hogere waterafvoerpiek die daarna volgde, raakte de overlaatdam over een breedte van 50 meter beschadigd. De dam, die aan het einde van een doodlopende Maasaftakking ligt, zorgt normaliter voor nagenoeg stilstaand water waarin ongeveer veertig woonboten liggen. Na de doorbraak van de dam ontstond een sterke stroming, met als risico dat woonboten los zouden raken. Door de verslechterende situatie werd dit risico helaas werkelijkheid, toen één afgemeerde woonboot losraakte en tegen de brug van de Stuwweg dreef. Vanwege potentieel instortingsgevaar werd de brug daarop direct afgesloten voor verkeer. Oceaa Projects nam, in opdracht van Rijkswaterstaat en in samenwerking met idverde Realisatie, de leiding in het vinden van passende oplossingen voor deze complexe calamiteit.


Herstel- en verstevigingsmaatregelen
“In eerste instantie zijn we aan de slag gegaan met het vastzetten van de overige woonboten, zodat deze niet konden verplaatsen,” vertelt Mateusz Bala, technisch manager a.i. bij idverde Realisatie, team PCN Maas. Voor de noodzakelijke civiele kennis ondersteunt Oceaa Projects – waarvan Mateusz algemeen directeur is – idverde NL als samenwerkingspartner bij dit uitdagende project. Oceaa Projects coördineerde het borgen van de woonboten en zette civiele expertise in om de brugpijler te stabiliseren en de tijdelijke infrastructuur te realiseren. “Vervolgens is de losgeraakte woonboot geborgen, hebben we de beschadigde pijler van de brug gestabiliseerd, een tijdelijke veerpontverbinding gerealiseerd, noodverlichting aangebracht én zijn we begonnen met het creëren van een tijdelijke oeververbinding.” En dat alles gebeurde in bijna hetzelfde tempo als waarop Mateusz het nu opsomt.


Flexibel en snel
“Binnen twee dagen hebben we, samen met een schipper uit ons netwerk, de tijdelijke veerpontverbinding gerealiseerd, zodat bewoners naar hun woonboten konden. Binnen een week stond er een compleet ontwerpteam, aangestuurd vanuit Oceaa in Barendrecht, klaar om oplossingen aan te dragen bij Rijkswaterstaat. De snelheid waarmee Oceaa het ontwerpteam mobiliseerde, vormde de sleutel tot het snelle herstelproces. De voorbereidingen werden ingezet en de bouwplaats werd ingericht. Het ontwerp voor het stabiliseren van de beschadigde brug was binnen twee weken gereed en na zes weken was het complete ontwerp voor de tijdelijke oeververbinding klaar,” vertelt Mateusz. Hij geeft aan dat het vrij uniek is dat er zo snel en flexibel geschakeld wordt. “Juist bij calamiteiten is het enorm belangrijk dat er snel en duidelijke oplossingen worden aangedragen waar direct mee gewerkt kan worden,” zegt hij.


Optimale samenwerking
“Zo’n uitdagend multidisciplinair project kun je alleen realiseren als de juiste mensen worden betrokken en er sprake is van intensieve samenwerking tussen alle partijen. En precies daar ligt onze kracht,” vervolgt Mateusz. Hij legt uit dat er een strakke overlegstructuur was waarin continu werd geschakeld met Rijkswaterstaat, woonbootbewoners, de gemeente Maastricht, overige stakeholders en onderaannemers. “De toegevoegde waarde van Oceaa Projects zat in de flexibiliteit en snelheid waarmee we ons hebben gemobiliseerd om Rijkswaterstaat te ondersteunen. We hebben ervoor gezorgd dat alles logistiek goed georganiseerd werd. Vanaf het eerste moment is er zeven dagen per week gewerkt, van ‘s ochtends zeven tot ‘s avonds zeven, zowel aan de plannen als aan de uitvoering. En dat allemaal volgens een duidelijke veiligheidsfilosofie.” Mateusz benadrukt de cruciale rol van Oceaa in de fenomenale samenwerking met Rijkswaterstaat, idverde NL en alle andere betrokken partijen, zoals DVA-Engineering BV, Boels, Defensie, Nobleo Bouw & Infra, Hektec, HKV lijn in water, Mammoet en Van den Biggelaar Grond- en waterbouw. “Het was echt de beste samenwerking die we tot nu toe hebben gehad.”


Toekomstbestendig
Op de vraag naar de huidige status van de hersteloperatie vertelt Mateusz dat de tijdelijke oeververbinding inmiddels klaar en opgeleverd is. De dam zal door een andere partij worden hersteld en de gestabiliseerde brug wordt uitgebreid geïnspecteerd. “Onderzoek moet uitwijzen of de brug hersteld kan worden of dat deze vervangen moet worden. Samen met een gespecialiseerde bruggenbouwer kijken we naar de onderzoeksresultaten en maken we plannen voor het vervolg. De lijnen hiervoor zijn al uitgezet. Uiteraard kijken we, in het kader van duurzaamheid, naar hergebruik van materialen.” Na herstel of vervanging van de brug wordt idverde NL belast met de jaarlijkse inspectieronde.
Mateusz besluit: “Al met al is het een complex project op een unieke locatie waar allerlei disciplines zijn ingezet. Dankzij vastberadenheid en optimale samenwerking is hier in zeer korte tijd een veilige omgeving gecreëerd.”